24.4.2012

מהי יוגה?

יוגה היא אחת מתוך שש מערכות בסיסיות בתרבות ההודית המוכרות כדרשנות. משמעות המילה דרשנה היא ראיה, הסתכלות פנימה או נקודת מבט. כדי להבין את משמעות המילה צריך לדמיין מראה בה אפשר להתבונן פנימה לתוך עצמנו. הטקסטים הגדולים מגישים לנו כלים ודרכים להביט פנימה ולהכיר את עצמנו לעומק.
כאחת משש הדרשנות ליוגה ישנם שורשים עתיקים כבר מתקופת הוודות. החכם פטנג'לי זיהה את היוגה כדרשנה מיוחדת בכתבו את היוגה סוטרות.

ישנם פירושים רבים למילה יוגה. ביניהם:

איחוד או לאחד.

לחבר יחדיו את חלקי המיינד.

להשיג את מה שהיה עד כה בלתי ניתן להשגה. לעשות את הבלתי אפשרי. כאשר יש משהו שאין באפשרותנו לעשות, כאשר אנו מוצאים את הדרך לעשותו, הצעד הזה הוא יוגה. למעשה כל שינוי הוא יוגה.

משמעות נוספת למילה יוגה היא לפעול בדרך כזו שכל תשומת הלב ממוקדת בדבר אותו אנו עושים בזה הרגע. רוב הזמן בחיים אנו מתפקדים אך לא באמת נוכחים. ביוגה אנו שואפים להגיע למצב בו אנו נוכחים בכל רגע נתון. נוכחים לגמרי.

עוד הגדרה קלאסית של המילה יוגה היא להיות אחד עם הנשגב, האלוהי. כאשר אנו מרגישים בהרמוניה עם האלוהי, אנחנו במצב של יוגה.

לפי היוגה סוטרות של פטנג'לי היוגה היא השקטת תנודות התודעה (סוטרה 1.2): yogasgcittavrttinirodhah
זו הסוטרה השנייה ביוגה סוטרות של פטנג'לי (הראשונה היא atha yoganusasanam - וכעט להוראת היוגה) והיא המגדירה לנו בעצם מהי היוגה. יוגה היא השקטת תנודות התודעה. זהו המצב אליו אנו שואפים להגיע באמצעות תרגול היוגה.

איינגאר כותב בספרו "אור על היוגה":
"הפילולוגיה אינה שפה כי אם מדע השפות ולימוד מדע זה מאפשר לתלמיד ללמוד את שפתו שלו בצורה טובה יותר. בדומה, היוגה אינה דת בפני עצמה. זהו מדע של דתות ולימוד מדע זה יאפשר לסאדהאקה (התלמיד, המחפש, המתרגל) להעריך בצורה טובה יותר את אמונתו".