25.4.2012

המכשולים והסחות הדעת בדרך היוגה

Antarayas הם תשעת המכשולים בדרך היוגה. פאטאנג'לי מתאם אותם כסלעים על השביל בדרך היוגה והתלמיד כל הזמן מועד או נתקע בהם.
  1.  vyadhi - בריאות לקויה או מחלה הפוגעת באיזון הפיסי. כאשר הגוף חולה, מערכת העצבים לא מתפקדת כראוי והמיינד נהיה חסר מנוחה או עמום וחסר תנועה. בגוף שכזה אין אפשרות להתרכז או לעשות מדיטציה.
  2. Styana - עייפות או העדר זיקה מנטלית לעבודה. כבדות. יכולה להיגרם מאכילת יתר או מאכילת מזון לא מתאים, מזג אויר קר או מטבע המיינד שלנו (Tamas). איינגר כותב: "אדם תשוש או אדיש כמוהו כגוויה חיה, הוא אינו יכול להתרכז במאומה".
  3. Samsay - ספק או הססנות. אדם חסר תבונה, חסר אמונה ומטיל ספק בכל. היוגי צריך להיות באמונה בעצמו ובמורה שלו. האמונה מסירה את הדאגות ומשחררת את הלב.
  4. Pramada - אדישות או חוסר רגישות. אדם זה מלא חשיבות עצמית ומאמין שהוא החכם היחיד. מתעלם מהטוב ובוחר במענג על מנת לספק את תאוותיו האנוכיות ואת חלומותיו על כבוד אישי.
  5. Alasya - עצלות. התשה. חוסר מוטיבציה וחוסר התלהבות. אין אנרגיה. זה מכשול רציני ביותר. צריך לגייס מחדש את ההתלהבות. דרושה התלהבות מתמדת (וויריה). היוגי גישתו דומה לגישת המאהב המשתוקק לפגוש את אהובתו ולעולם אינו נכנע לייאוש.
  6. Avirati - חושניות. הסחות דעת. כאשר החושים שולטים בנו ולא המיינד. התעוררות התשוקה כאשר אובייקטים חושיים מעסיקים אותנו. גם זה מכשול רציני ביותר. על ידי תרגול הpratyahara ישתחרר היוגי מן המשיכה ומן התשוקה ויהיה שליו.
  7. Bhantidarsana - יוהרה ובורות. ידע שגוי או לא תקף. אשליה. זהו המכשול הכי כבד. זהו אדם בעל ידע מוטעה הסובל מאשליות ומאמין שרק הוא רואה את האור האמיתי. איינגר אומר שאדם שכזה אם ישהה בחברתן של נשמות נשגבות שיכוונו אותו הוא יצעד איתן בנתיב הנכון ויתגבר על חולשותיו.
  8. Alabdhabhumikatva - איינגר מגדיר זאת כחוסר יכולת לשמור על רצף מחשבה או ריכוז המונע את ראיית המציאות. דסיקצ'אר מפרש זאת כך : כשעשינו התקדמות ואז אנו מגלים שעוד דרך ארוכה מאוד לפנינו, אנו חשים טיפשים יותר מקודם וזה עלול להוביל ליאוש ואז אין כוח עוד לצעד הבא.
  9. Anavasthitatvani - דסיקצ'ר טוען שכאשר אדם מגיע לרמה שכזו בה הוא מבין את האשליה בה הוא חי, הוא עלול לראות עצמו כה קטן וחסר חשיבות וזה עלול להביא לחוסר ביטחון. זה להגיע לנקודה גבוהה יחסית אבל אין כוח להישאר בה. איינגר טוען שזה חוסר יציבות בשמירת הריכוז שהושג לאחר תרגול ממושך. האושר והגאווה בהשגיו גורמים למתרגל להתרשל בתרגול (סאדהאנה) שלו.

דרכים להתמודדות עם המכשולים שבדרך:

בכדי להתגבר על המכשולים ולהגיע אל האושר הטהור מציע לנו פטנג'אלי מספר תרופות ובראשן את התרופה בעלת "ארבעת הנדבכים": 
  1. מייטרי - חברותיות. לא רק חברות אלא תחושת אחרות. כמו אם החשה אושר עצום לאור הצלחת ילדיה בזכות האטמיאטה, תחושת האחדות, כך היוגי הופך אויבים לחברים מבלי לפגוע באיש.
  2. קארונה - חמלה. זו חמלה המלווה בפעולה מסורה כדי להקל על מצוקת האחר. היוגי משתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי להקל על סבלם של אחרים. הוא שולל את הכלל האומר ש"רק החזק שורד" ומחזק את החלשים כך שישרדו.
  3. מודיטה - שמחה. זו תחושת השמחה של היוגי בראותו עבודה שנעשתה כראוי על ידי האחר.
  4. אופקשה - התעלמות. זו איננה רק תחושת סלידה מאדם שאימץ הרגלים רעים. זו בדיקה עצמית חוקרת ובירור כיצד היית אתה נוהג לנוכח פיתויים אלה. היוגי מבין את טעויותיהם של אחרים בכך שהוא מעמיד עצמו במקומם. בחינה עצמית זו מלמדת אותו להיות נדיב לב כלפי כולם.
עם זאת, אדם עם מיינד לא שקט אינו יכול לחוש את המשמעות העמוקה של דברים אלה. הדרך הטובה ביותר להשקטת המיינד היא תרגול פראניאמה.

דסיקצ'אר בספרו "the heart of yoga" כותב את הדרכים הבאות כפתרונות אפשריים למכשולים שבדרך:

  1. ללכת באמונה במורה שלך
  2. פראניאמה, במיוחד נשיפה עם עצירת נשימה אחריה.
  3. חקר החושים והשקטת המיינד
  4. למצוא אנשים שהתגברו על מצבי סבל גדולים ולשוחח אתם על כך או לקרוא את סיפורם על דרך ההתגברות שלהם.
  5. כאשר אנו מבולבלים או עצבניים, לבדוק בתוכינו מה גורם לכך. לבדוק את פשר החלומות למשל.
  6. לעשות מדיטציה. להתרכז באובייקט אחד או חזרה על מנטרה או ריכוז באובייקט שמרגיע אותנו.
  7. הדרך הטובה ביותר להסרת המכשולים שבדרך היא Isvarapranidhana האמונה באלוהי. ישות עליונה כמקור כוח, מקור לימוד וידע, עזרה ותמיכה. מקום אשר מהפעולות שלו לא יכולה להיות תוצאה שלילית. ביוגה סוטרה קוראים לישות הזו Vises purusa (נשמה ייחודית, יוצאת מגדר הרגיל). פטנג'לי קורא לו הגורו הראשון.
    Om הוא הצליל שמשמעותו Isvara, אנו אומרים אותו כדי להתחבר לאל.