24.4.2012

Yama & Niyama

בפרק השני של היוגה סוטרות פטנג'לי מונה את האמצעים הבאים כשמונת האיברים או השלבים של היוגה במסע לחקר הנשמה. הראשונים מבין השמונה הם היאמה והניאמה.
היאמות והניאמות הם קודים חברתיים לגבי היחס שלנו כלפי הסובבים אותנו וכלפי עצמינו כמו גם כיצד אנו מתמודדים עם פתרון בעיות ומשברים. אפשר לומר שהם מעין מקבילה לעשרת הדיברות של היהודים. אבל במקרה זה לא מתייחסים אליהן כחובות עשייה אלא כמשהו שמתחולל באופן טבעי תוך כדי ההליכה בדרך היוגה. אף אחד לא משתנה ביום, אבל תרגול יוגה עוזר לנו לדעת טוב יותר מי אנחנו, היכן אנו נמצאים ולשנות לאט את אופן ההסתכלות שלנו על העולם ואז בהדרגה נתחיל לשנות את האופן בו אנו מתייחסים לעצמנו, לסובבים אותנו ולטבע שסביבנו.

The Yamas

היאמות נוגעות להתייחסות שלנו אל הסובבים אותנו.

  1. Ahimsa - אי אלימות, טוב, חברתיות, התחשבות בזולת. משמעות הדבר הוא שאנו צריכים תמיד לפעול מתוך התחשבות בזולת ובסביבה. הכוונה כאן היא גם לנהוג בטוב ובאי אלימות כלפי עצמנו. ביוגה סוטרה כתוב שכאשר מתרגלים אהימסה נהיים מתחשבים יותר בסביבה וגם הסביבה נהיית כזו בעקבות זה. האלימות נובעת מפחד, מחולשה, מבורות או מחוסר מנוחה. הדבר הנחוץ כדי לרסן אותה הוא שחרור מהפחד. היוגי מאמין שלכל יצור ישנה הזכות לחיות את חייו במידה שווה לזו של היוגי. הוא מאמין שלהרוג או להשמיד דבר מה או יצור כלשהו פירושו פגיעה בבורא. 
  2. Satya - אמת. לדבר אמת. זה הכלל הנעלה ביותר להתנהגות ומוסריות. "אש האמת מטהרת את היוגי ומכלה את הפסולת שבתוכו" (איינגר). תמיד לחשוב על מה שנאמר ועל איך אנו אומרים זאת ובאיזה אופן זה משפיע על אחרים. אם לאמירת האמת ישנה השפעה מזיקה על האחר יש להימנע מלומר אותה. לפי המסורת מי שדובר אמת כל חייו לדבריו נהיה כוח שכזה שכאשר הוא אומר משהו הדבר נהיה אמתי. ללא ספק נדרש כוח רב על מנת לדבוק באמת תמיד. ביוגה סוטרה הכוח הזה מתואר כ Virya. מושג הקשור ישירות ל Shradha שזו אמונה עמוקה ואוהבת. נאמר שם שככל שהאמונה עמוקה יותר כך הכוח גדול יותר.
  3. Asteya - הכוונה באסטייה היא אל תגנוב. לא לקחת דבר שאינו שייך לך. אך הכוונה היא רחבה יותר. אי גניבה כוללת גם שימוש במידה מצומצמת. היוגי מצמצם את צרכיו הפיסיים למינימום, מכיוון שהוא מאמין שאם יאסוף דברים שאין לו צורך ממשי בהם, יחשב לגנב.
  4. Brahmacarya - ברהמה = אמת  צ'אריה = לנוע. משמעות המילה ברהמצ'ריה היא תנועה אל עבר האמת. הפירוש המילוני של המילה הוא חיי פרישות ורווקות, לימודי דת וריסון עצמי. פטנג'לי מדגיש את האיפוק ברמת הגוף, הדיבור והמיינד. איינגר טוען שהברהמצ'אריה אינה מתייחסת להיות האדם רווק, נשוי או בעל משפחה אלא שעל כל אחד לתרגם את ההיבטים הנעלים יותר של הברהמצ'אריה לחיי היומיום. לטענתו מבלי לחוות אהבה אנושית ואושר אי אפשר להתוודע אל האהבה האלוהית. כמעט כל היוגים והחכמים מימי קדם בהודו היו נשואים ובעלי משפחות משלהם.
  5. Aparigraha - פאריגראהה פירושה צבירה ואיסוף. אפאריגרהה פירושה לשחרר מצבירה. קח רק מה שנחוץ לך. לא לחמוד. לא לקחת יותר ממה שנחוץ לנו באמת. לא לקחת יותר ממה שהרווחנו ביושר. לדעתו של היוגי איסוף או צבירה של חפצים מצביעה על חוסר אמונה באלוהים ובעצמו בנוגע להבטחת עתידו.

The Niyamas

הניאמות נוגעות להתייחסות שלנו אל עצמנו.
  1. Sauca - טוהר, ניקיון. טוהר הגוף חיוני לבריאות ולרווחה. בעוד הרגלים טובים כמו רחצה מטהרים את הגוף מבחוץ, האסאנות והפראניאמה מנקות אותו מבפנים. זהו הניקיון גופני והבהירות המנטלית המושגים על ידי תרגול ההאטה יוגה (אסאנות ופראניאמה). הפראניאמה מנקה ומאווררת את הריאות, מחמצנת את הדם ומטהרת את מערכת העצבים. אך חשוב יותר מהניקוי הפיזי של הגוף הוא ניקוי המיינד מהרגשות המערערים אותו כגון שנאה, תשוקה, כעס, תאווה, תאוות בצע, הטעיה וגאווה. בנוסף לטוהר הגוף, המחשבה והדיבור נחוץ גם מזון טהור. את המזון יש לצרוך על מנת לשפר את הבריאות, הכוח, האנרגיה והחיים. הוא צריך להיות פשוט, מזין, עסיסי ומרגיע. היוגי מאמין בהרמוניה ולכן הוא אוכל רק על מנת לשרוד. הוא אינו אוכל יותר מדי ולא מעט מדי. הוא רואה בגופו משכן לרוחו ונשמר מפני התמכרויות.
  2. Samtosa - צניעות ושביעות רצון. מה שאנו מרגישים כלפי מה שהאל נתן לנו. הניאמה הזו בעצם אומרת להיות שמח בחלקך. את שביעות הרצון יש לטפח. מיינד שאינו מרוצה אינו יכול להתרכז.
  3. Tapas - ליצור חום בגוף, טאפ פירושו להתלקח, לבעור וללהוט, לסבול כאבים או להיאכל על ידי החום. פירוש המילה טאפאס הוא מאמץ לוהט להשגת מטרות. הדבר כרוך בטיהור, משמעת עצמית וסיגוף. ישנם שלושה סוגי טאפאס : טאפאס של הגוף (קאיקה), של הדיבור (וארצ'יקה) ושל המיינד (מאנאסיקה). מטרת הטאפאס הגופני לשמור על בריאות הגוף. להיפטר מהפסולת שבגוף על ידי תחזוקה טובה שלו. תשומת לב להרגלי האכילה שלנו, לנשימה, ובכלל למצב הגוף כדי למנוע הצטברות של פסולת בגוף ולהגיע לבריאות טובה יותר ולתפקוד טוב יותר. גם התאפקות (ברהמצ'אריה) ואי אלימות (אהימסה) הם טאפאס של הגוף מבחינת הריסון העצמי. הימנעות מדיבור סרה באחרים זה סוג טאפאס של הדיבור. טיפוח שליטה עצמית מנטלית זה טאפאס של המיינד.
  4. Svadhyaya - חקר עצמי. פירוש המילה סווא הוא עצמי. ואדהיאיה פירושה ללמוד או חינוך. משמעות המילה היא להתקרב אל עצמך וללמוד את עצמך. לדעת ולהכיר את עצמך לעומק. כאן הכוונה היא חקר והתבוננות עצמית תוך התעמקות בטקסטים העתיקים והגדולים. זה יכול להיות התנ"ך או כל ספר אחר המכיל חכמה עמוקה ושהאדם מתחבר אליו. ההתעמקות בטקסט בסופו של דבר משקפת את מה שמתחולל בעומק נפשו של האדם. לעתים מפרשים את ה Svadhyaya כחזרה על מנטרות.
  5. Isvarapranidhana - האמונה באל, הנחת כל פירות העשייה שלך בידי האל. לעשות ללא ציפייה לתוצאה. אם נפעל מתוך צניעות נדע שעשינו את הטוב ביותר שלנו. היוגי למד את אומנות ההקדשה של כל מעשיו לאלוהים וכך הם משקפים את האלוהי שבתוכו.