25.4.2012

תכונות המיינד ומצבי התודעה השונים

המיינד הוא מלך החושים. אדם שכבש את המיינד שלו, חושיו, תשוקותיו, מחשבותיו ותבונתו הוא הראוי לראג'ה יוגה (ראג'ה פירושו מלך), האיחוד המלכותי עם הרוח האוניברסלית. הוא בעל אור פנימי.

   The Gunas - שלושת הגונות - התכונות של המיינד:


  • tamas - כבדות, חוסר תנועה, קיבעון
  • rajas - קופצנות, פעלתנות, אש, תנועה, חוסר שקט
  • sattva - צלילות, בהירות מחשבתית , איזון

הסוטרה השנייה ביוגה סוטרות של פטנג'לי היא yogasgcittavrttinirodhah ומשמעותה יוגה היא השקטת תנודות התודעה.(הראשונה היא atha yoganusasanam - וכעט להוראת היוגה) והיא המגדירה לנו בעצם מהי היוגה. זהו המצב אליו אנו שואפים להגיע באמצעות תרגול יוגה.


ביוגה סוטרה מונה פטנג'לי חמישה סוגים של Vrtti (וורטי = תנודות) היוצרים הנאה וכאב והם:

  1. Pramana - פראמאנה - קליטה ישירה דרך החושים. ידע נכון בעזרתו מודד השכל את הדברים ומקובל על ידי הכלל. הוכחה ישירה כגון תפיסה (פראטיאקסה), מסקנה (אנומאנה), עדות או מילת סמכות מקובלת, כאשר מקור הידע נבדק ונמצא אמין.
  2.  Viparyaya - ויפאריאיה - הבנה או דעה מוטעית המתגלה ככזו לאחר עיון.
  3.  Vikalpa - ויקאלפה - כוח הדמיון. דמיון המבוסס אך ורק על ביטוי מילולי ללא כל בסיס עובדתי. 
  4.  Nidra - נידרה - שינה ללא חלומות שבה אין רעיונות או חוויות.
  5. Smrti - סמרטי - זיכרון. אחיזה ברשמים מדברים שחווה האדם. 

מצבי התודעה השונים מתוארים כך:

  1. ksipta התודעה מתוארת כקוף שיכור המתנדנד מענף לענף. המצב הנמוך ביותר של המיינד.
  2. Mudha התודעה מתוארת כבאפלו כבד שאינו זז כמעט ויש לו יכולת תגובה אטית ביותר. אנו יכולים לחוש כך לאחר שאכלנו יותר מדי או שלא ישנו מספיק. ישנן תרופות או מצבים רגשיים כמו אכזבה או אבל שמובילים אנשים למצב זה.
  3. Viksipta התודעה בתנועה אך ללא כיוון ברור או התמדה. במצב זה ישנו בלבול, חוסר בטחון, ספקות. זה בעצם המצב הכי שכיח אצל אנשים.
  4. Ekagrata במצב זה התודעה יחסית שקטה ויש כיוון שניתן להתרכז בו.

Purusa

פורושה היא הנשמה שלנו. היא החלק שבנו שרואה. לכן אומרים שכל מה שאנחנו רואים הוא לא האני האמתי, הפנימי, הפורושה, הרואה. ביוגה סוטרה פטנג'אלי אומר שהפורושה יכולה לראות אך ורק דרך המיינד. כאשר המיינד "צובע" את הראיה שלנו לפי מצבו. אבל אם המיינד צלול הפורושה יכולה לראות בבהירות. בעזרת תרגול היוגה אנו מפחיתים את הצביעה של המיינד ושואפים להגיע למצב של מיינד צלול.

Samskara

לעתים תכופות ביותר המיינד מכתיב לנו לאן להפנות את תשומת הלב. כאשר המיינד מוביל אותנו באופן קבוע באותה הדרך זה נקרא Samskara. סמסקרות הן הרגלים של המיינד, טובים או רעים. ביוגה אנו שואפים להחליף סמסקרות ישנות ושליליות בחדשות וחיוביות.

באופן אידאלי בתרגול היוגה, עם הזמן ההרגלים הרעים שלנו מתחלפים בטובים מבלי שניזום ונתאמץ לכך, פשוט כי אנו מכוונים עצמינו מחדש לכיוון טוב יותר.

Viveka


Viveka היא בהירות של המיינד, יכולת הבדלה בין מי שאני ובין כל מה שלא.

כשה purusa (נשמה) וה citta (מיינד) מתפקדות כיחידה אחד זה נקרא Asmita. כאשר ההפרדה ביניהן ברורה ואנו יכולים לראות מי אנחנו ומה אנחנו לא זה נקרא Viveka.