1.5.2012

מודרות Mudras


הפירוש המילולי בסנסקריט של המילה מודרה הוא מחווה או גישה. היוגים חווים את המודרות כגישות של זרימה אנרגטית שמטרתן לקשר בין זרימת האנרגיה בגוף ובין זרימת האנרגיה האוניברסלית. יש המגדירים מודרה גם כחתימה, קיצור דרך או מעקף. המודרות הן שילוב של תנועות מעודנות המשפיעות על מצב הרוח והתפיסה ומעמיקות את המודעות הפנימית והריכוז. המודרות יכולות לכלול את הגוף כולו בשילוב של אסאנה, פראניאמה, באנדהה וטכניקות של ויזואליזציה או שהן יכולות להיות פשוטות כמו מנחים שונים של כפות הידיים.

ב"Hatha yoga pradipika" כמו גם בטקסטים יוגים אחרים מתייחסים את המודרות כאל yoganga כלומר ענף נפרד של היוגה הדורש מודעות מעודנת. המודרות נחשבות לתרגול מתקדם ומיועדות למי שמיומן כבר בתרגול אסאנות, פראניאמה ובאנדהות לאחר שהסיר מעצמו זה מכבר הרבה מהחסימות. המודרות נחשבות לתרגול רב עצמה המעניק למתרגל כוחות רבים (Siddhis) ולכן אין לומדים אותן מספר אלא אך ורק בהנחיה אישית מהמורה (גורו).

תרגול המודרות יוצר קשר ישיר בין ה annamaya kosh (הגוף הפיסי), ה manomaya kosha (הגוף המנטלי) וה pranamaya kosha (הגוף האנרגטי). על ידי כך לומד המתרגל לשלוט בזרימת האנרגיה (פראנה) בגופו ובכך לאפשר זרימת אנרגיה מעודנת לצ'אקרות העליונות ולהגיע למצב מודעות גבוהה.

הנאדיס והצא'קרות מקרינות אנרגיה כל הזמן, אנרגיה זו בדרך כלל "בורחת" או דולפת מהגוף החוצה. על ידי יצירת מחסומים פנימיים בגוף, בעזרת תרגול המודרות, האנרגיה מוקרנת פנימה ומעצימה את המתרגל. ביוגה משתמשים במודרות להכוונת הזרימה האנרגטית ותיעול האנרגיה לכיוונים מסוימים. זהו סוג של סגירת מעגל אנרגטי בגוף.

המודרות מאפשרות לשבור דפוסי מחשבה והרגלים קיימים, להעמיק מצבי תודעה וריכוז, ולעודד מצב של כינוס החושים (Pratyahara).



המודרות נחלקות לחמישה סוגים עיקריים:

  1. Hasta - מודרות של כפות הידיים. כל אצבע מייצגת אחד מחמשת האלמנטים. אש - אגודל, אויר - אצבע, אתר - אמה, אדמה - קמיצה, מים- זרת. משמעות נוספת היא ששלושת האצבעות מייצגות את שלוש הגונות: זרת - Tamas, קמיצה - Rajas , אמה - Sattva. האצבע המורה מייצגת את האטמן, העצמי, המודעות האישית. האגודל מייצגת את הברהמן, המודעות העליונה. דוגמאות למודרות של כפות הידיים הן : jnana mudra,  chin mudra,  yoni mudra,  bhairava mudra,  hridaya mudra.
  2. Mana - מחוות של הראש בהן עיקר העבודה היא כינוס החושים. תרגול מודרות אלה הוא חלק בלתי נפרד מה kundalini yoga ומרביתן משמשות כטכניקות מדיטציה בפני עצמן. הן כוללות שימוש בעיניים, אוזניים, אף, לשון ושפתיים. דוגמאות: Shambhavi mudra, nasikagra drishti, Khechari mudra, Kaki mudra, Bhujangini mudra, Bhoochari mudra, Akashi mudra, Shanmukhi mudra, Unmani mudra.
  3. Kaya - מודרות של הגוף כולו, אסאנות בשילוב פראניאמה וריכוז. לדוגמא: Prana mudra, Vipareeta karani mudra, Yoga mudra, Pashinee mudra, Manduki mudra, Tadagi mudra
  4. Bandha - מודרות נעילה. שילוב של מודרה ובאנדהה. מודרות אלה טוענות את הגוף באנרגיה ומכינות את הגוף להתעוררות הקונדליני. דוגמאות: Maha mudra, Maha bheda mudra, Maha vedha mudra
  5. Adhara - מחוות של איזור הפרינאום. מודרות אלה שולחות את הפראנה מהצ'אקרות התחתונות אל המוח. לדוגמא: Ashwini mudra, Vajroli / Sahajoli mudra




קישורים:

10 המודרות החשובות ביותר

סוגי מודרות