29.4.2012

היוגה סוטרות של פטנג'לי


פטנג'אלי כנראה חי מתישהו בשנות 200-500 לפני הספירה אבל למעשה רוב הידע שלנו לגביו לקוח מאגדות עממיות.
הוא ידוע כ svayambhu שמשמעותה נשמה גבוהה ביותר שהתגלמה בגוף אנושי מתוך בחירה על מנת לסייע לאנושות.
פטנג'אלי כתב על שלושה נושאים: דקדוק, רפואה ויוגה.
בספרו היוגה סוטרות הוא מתאר את הדרך להתגברות על המכשולים של הגוף ושל המיינד ובעצם מראה לנו את הדרך להתפתחות רוחנית.
המילה סוטרה פירושה חוט, והיוגה סוטרות הן מילים מתומצתות היטב, כמו פנינים במחרוזת יקרת ערך, בהן כל משפט הוא עולם ומלואו של חכמה אינסופית. על כל משפט ביוגה סוטרה נכתבו ספרים של פרשנויות.

היוגה סוטרות נחלקות לארבעה פרקים (padas):

  1. Samadhi pada - סאמאדהי הוא המצב הנעלה ביותר ביוגה בעצם. ישנם אנשים בודדים יחידי סגולה שהגיעו בכלל למצב הזה. איינגאר טוען בספרו "Light on the yoga sutras of patanjali" שפטנג'אלי מתחיל כבר בפרק הראשון לעסוק במושג סמאדהי כדי לשמש לנו כפנס או מנורה שתאיר את דרכנו בחשכה ותמשוך אותנו על ידי כך אל המשמעת היוגית.
  2. Sadhana pada - פרק זה עוסק בתרגול. אלה הוראות מדויקות של מה צריך לעשות כדי להתפתח רוחנית. כאן מוטבע המושג Kriya yoga ושמונת האיברים של היוגה
  3. Vibhuti pada - בפרק זה עוסק פטנג'אלי בהשפעות תרגול היוגה.
  4. Kaivalya pada - בפרק זה פטנג'אלי מתאר את מצב התודעה הנעלה ביותר בו נמצא האדם, מעל להשפעת שלושת הגונות. אדם זה נע בעולם מבלי להיות מושפע ממנו ומבלי להיות מעורב בו. במצב זה היוגי חי בחוויה חיובית תמידית של חכמה, ללא השפעה של רגשות או תשוקות.


yogasgcittavrttinirodhah
זו הסוטרה השנייה ביוגה סוטרות של פטנג'לי (הראשונה היא atha yoganusasanam - וכעט להוראת היוגה) והיא המגדירה לנו בעצם מהי היוגה. יוגה היא השקטת תנודות התודעה. זהו המצב אליו אנו שואפים להגיע באמצעות תרגול יוגה.